Sunday, October 24, 2010

Kedai runcit Cina vs kedai runcit Melayu

(Catitan berdasarkan pemerhatian empirik dan pengalaman penulis semata2)

Kalau diberi pilihan antara kedai runcit Cina dengan kedai runcit Melayu, aku prefer pergi kedai runcit Cina. Bukannya racist, tapi terdapat sebab kenapa aku tak prefer kedai yang dikendalikan atau dimiliki oleh orang Melayu.

“Ada 20 sen tak?”, “Ada syiling tak?”. Pernah tak anda dengar perkataan ni keluar dari mulut mana2 cashier? Yes dan semestinya dari kedai orang Melayu. Aku pulak terkial2 terpaksa mengorek poket dompet yang sempit ni mencarik syiling. “Pemalas betul. Dush dush dush” bisik hatiku.

Kenapa perlu mintak syiling? Kedai runcit tu miskin sangat ke sampai tak cukup duit syiling? Semuanya sebab MALAS mengira, MALAS tukar duit syiling. Apa salahnya, tukarla syiling banyak2 siang2, xrugi pun kan?

Berdasarkan pengalaman korang la kan, ada tak kedai runcit Cina macam tu? Cuba anda curik2 tengok kat laci cashier kedai Cina tu, berapa banyak syiling dorang ada, then compare dgn kedai Melayu.

Tu saja sebab kenapa aku tak suka pergi kedai runcit Melayu. Hahahaha

2 comments:

DanieL AdiE said...

it depends la...x prefer mane2..

http://danieldeadie.blogspot.com/

epul said...

Haha bukan apa, geram ngan kebanyakan kedai yang aku pergi yang mintak syiling...Tu je...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...