Saturday, July 23, 2011

New world part II: Alam pekerjaan

Alam pekerjaan tidak seindah yang disangkakan. Time belajar dulu, terlampau tidak sabar mau kerja. Tapi sekarang sudah kerja, terasa hendak kembali ke zaman belajar dulu...

Sekarang aku bekerja sebagai waiter di sebuah hotel terkemuka di Labuan. Banyak pengalaman yang aku kutip di sini, terutama soal kehidupan....Betapa susahnya mencari duit untuk menyara kehidupan. Di sini lah aku mula bergaul dengan mereka yang tidak tinggi tahap pelajaran...paling tinggi pun yang aku jumpa sampai STPM saja...Pelajar yang ada kelulusan tinggi jangan harap mau kerja begini.

Ada juga yang aku jumpa tidak habis sekolah, setakat tingkatan dua sahaja...Di saat itu, hatiku tersentuh (cewah puitisnya...).Kesian...Orang-orang begini tidak tamat sekolah. Susah untuk mendapatkan pekerjaan yang baik dan menjamin masa depan...

Kepada sesiapa yang ingin menjadi waiter atau waitress, bersedialah dari segi fizikal dan mental sebabnya kerja sebegini menuntut komitmen yang tinggi. Bukan calang-calang orang mampu menjadi waiter/waitress. Hanya orang yang kuat fizikal dan mental saja mampu bertahan untuk tempoh yang lama. But the best part of being waiter or waitress is the tips. Kebanyakan orang di hotel especially Mat Salleh akan bagi tips (duit). Ada kadang-kadang boleh bagi RM 50 sekaligus...Memang best kalau dapat tips....

Harap-harap kehidupan selepas ni akan bertambah baik.Huhuhuhu

P/S: Siapa mau jadi waiter/waitress? Hehehe...

1 comment:

naddy said...

wah, congrats keje jugak, okay la tuh (:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...