Thursday, April 7, 2011

Tips stay up time exam

Hm..Pelajar-pelajar university especially UiTM sekarang memang sibuk. Yelah, exam dah dekat. Masing-masing muka kiut macam panda sebab tak cukup tido.

Kalau kat UiTM Shah Alam, pergi je McD Seksyen 3, garenti kechewa sebab semua student kat situ. Plug pun berebut siap bawak extension wire 10 meter lagi sebab nak guna laptop. Stay la kat situ sampai 5 pagi. Kopi berapa kali refill, nak stay up punya pasal…Haisy…

Bercakap pasal stay up ni, sebenarnya ada banyak cara supaya kita boleh stay up lama dan tak mengantuk.

Masa aku maseh budak hingusan dulu, bapak aku selalu bercerita dan show off pasal keputusan exam dia yang gempak time darjah 5 (Time tu dipanggil ‘distinction’). Bapak aku cakap dia siap berendam kaki dalam air sejuk dalam baldi sebab nak stay up punya pasal (Aku: Geleng kepala dalam hati). (’_’)!!

Begini agaknya bapak aku rendam kaki untuk stay-up. Kalau nak kaki lagi cantik dan wangi, taruk bunga sekali...


Time aku sekolah asrama dulu, senior aku yang jahat ada bagi tips, kalau tak nak mengantuk time stay up, makanlah megi (.‘_’ )? WTH…Lepas tu time matrik pulak lain ceritanya, kalau nak stay up kena ramai2, baru tak boring dan segar. Tapi dalam ramai-ramai tu, kitorang main daun terup la, bersembang lah, memanglah stay up but watdehell?

Then setelah aku meningkat dewasa, aku start stay up minum coffee Starbucks McD (Perasan kejap jadi orang Amerika)...Pergh, memang tak dapat tido. Tapi entah la, aku tak dapat tahan caffeine so kepala pening kalau minum banyak.

Baru-baru ni aku teringat pernah baca dalam majalah Remaja, kalau mata letih dan mengantuk, ada satu tips mudah yang tak perlukan kos.

Caranya, ambil sudu besi dan masukkan dalam freezer. Dah agak2 sejuk, tutup mata, then letakkan sudu itu di kelopak mata kita sampai sudu tu tak sejuk dah…

Cepat pergi buat sekarang!!! So amacam? Rasa segar kan?

P/s: Beli sudu besi banyak-banyak pas ni.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...