Sunday, October 19, 2008

I miss Labuan...So much

(Malay version at the end of this article)

Huhuhu...I miss Labuan so much..

The beaches, seafoods, the hapenning nightlife (like I ever enjoy it, the hot weather...UK (not United Kingdom...It's Ujana Kewangan)

In Labuan, there is no worry to walk alone cause it is totally safe...Unless if you walk out at night..It might be a little bit dangerous. But still unharm.

I want to improve my English. Maybe starting from now on, I'll post in half English and half Malay. Perhaps, it might works, right?

Huhu..So boring here in Shah Alam because I have to twist my tongue everytime I speak. Like I speak a different language. Even speaking Mandarin is easier than this. I'm afraid they wouldn't understand if I'm using my dialect. Perhaps, that is why it is good for us to travel to the other places, migrate!!!

Do I have to change the way I speak?The 'SEMENANJUNG' dialect?
Is it relevant to practice "When you are in Rome, do what Romans do"?

Somebody, give me your opinion...

Huhuhu..I'm in dilemma

....................................................................

Huhuhu..Rindu Labuan sangat-sangat.

Pantai, makanan laut, suasana malam(clubbing), Ujana Kewangan...

Di Labuan, X perlu bimbang akan keselamatan. Jalan sorang2 pun xpa sebab dijamin selamat. Kecuali kalau jalan2 waktu malam la...Tapi, masih kurang berbahaya

Aku ingin meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris. Mungkin mulai sekarang, aku akan menulis dalam dwi-bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Mungkin berkesan jugak, kan?

Huhuhu...Sungguh bosan di Shah Alam sebab aku terpaksa memutarkan lidahku setiap kali memuntahkan kata2 kepada orang-orang di Semenanjung. Macam bertutur dalam bahasa lain pula. Malah, bertutur dalam Bahasa Mandarin lebih mudah. Bukan apa, risau kalau-kalau meraka kurang faham kalau aku guna dialek aku. Maka, mungkin itulah perlunya kita mengembara ke tempat lain,berhijrah!!!

Perlukah aku menukar cara percakapan aku kepada dialek 'SEMENANJUNG'?
Adakah relevan untuk menggunapakai istilah "When you are in Rome, do what Romans do"?

Sesiapa, berikanlah pendapat anda...

Huhuhu...aku dalam dilema..

(susah la buat dwibahasa ni...hehehe)

(^^,)/

1 comment:

Dj_Diddy said...

dialek semenanjung?! ermm perlu sangat2.. nak blajar senang jerk.. kawan ler ngan ramai budak2 smnjg.. jgn ler asyik2 kumpul ngan sabahan je. bukan bermakna jgn kwn ngan sabahan.. tapi orang kata.. berkawan tuh biar ler ramai.. dari seluruh negeri.. baru dapat belajar dialek setiap negeri.. hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...