Tuesday, April 20, 2010

Jangan fotostat buku, beli yang ORIGINAL

Baru2 ni pinjam buku kawan, kononnya nak study la. Al-kisah buku dia ni fotostat version

"Eh, kenapa ada page yang hilang ni?" Aku bertanya kehairanan. Belek punya belek, memang banyak page yang missing. Lagi2 buku fotostat version tu sudah usang dimamah tangan rakus sang manusia.

"Ntah aku fotostat yang penting saja" Jawabnya tanpa perasaan

Aik, pelik. Padahal page yang missing tu lah maklumat yang aku mau cari.

Hai kawan2. Pengajarannya jangan fotostat buku, beli yang original. Kalau kedekut taik hidung masin macam aku ni pun, belilah 2nd hand. Kalau kedekut jugak xyah belajar, berenti terus. Huhuhu

Lagipun buku yang fotostat sangat tidak menarik, ibarat melihat rambut Dr. Rozmey. Hahaha kiddin'. Ilmu tu, xkan nak fotostat kan? (Kalau movie kita download free xpa...keh3...)

3 comments:

rahmah said...

teringat kawan2 pharmacy, kedekut macam mana pun kena beli buku jugak. xboleh fotostat sebab dorang perlu tengok warna2 ubat. kalau fotostat yang berwarna mestilah lagi mahal kan? ;)

ruffey said...

hihi.
buku aku pun banyak yang fotostat, banyak jugak yang beli.

textbook medicine tak murah. harga ratusan ringgit.
ada yang sampai rm600.
tapi mana2 buku yang sangat basic aku belilah. pakai sampai bila2 weh, walau dah jadi doctor.
ada buku-buku yang aku pinjam senior.
ada jugak buku yang aku fotostat =(

fotostat buku ni, tak mendatangkan keuntungan kepada penulis. macam kita curi idea penulis tu lah.
satu hari, timbul satu pertanyaan

"berkat tak ilmu kalau buku kita buku fotostat?"

seram aku weh!.
aku pasang niat, nanti kalau dah kerja, dah ada duit sendiri, dah kaya, mana-mana buku fotostat yg aku pakai skrg, aku belilah nanti yang ori. kalaupun waktu tu aku dah tak pakai, aku wakafkan =)

randy ramli said...

bukan ak mau minta puji k...
tp so far, semua buku ak beli ORI!!!
except for Electric Tech... sebab lecturer sendiri suruh fotostat the whole book... dia x dpt cari supplier...

ak mcm pecaya skit BERKAT2 macam si Ruffey cakap tu... mcm la ko tia tau ak kan? superstitios~

like u, wlupun ak teda duit, ak still bli yg ori... tp 2nd hand la... tu pun sib baik ad senior yg bagus jual smpi 70% off...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...