Wednesday, January 26, 2011

Aloq Setaq. Padang Besaq. 100th post

Sedar tak sedar, dah post ke 100...Huhu. Larat jugak aku menulis blog sampai 100 post. Sudah lama tak menulis ni, macam tak berapa reti nak menulis pun ada.

By the way, untuk post yang ke 100 ni, saya nak hidangkan kepada para pembaca especially food lovers dengan tatapan istimewa dari utara. Baru2 ni, sewaktu umat Hindu sibuk beribadah di Batu Caves dan Penang, aku pun mengambil kesempatan ini untuk bercuti ke rumah kawan aku iaitu Farizi di Jitra, Kedah.

Tak perlu eksplain panjang-panjang. Hangpa tengok sendiri noh...

Day 1: Arrive at Jitra, Kedah
10.00 pm

Pekena Nasi Royale dulu...


Day 2: Padang Besaq

Padang Besar merupakan destinasi shoping yang terkenal dalam kalangan makcik-makcik di Semenanjung Malaysia. Sebut saja Padang Besar, pasti mata makcik-makcik terbeliak dan hampir tersembul keluar. Periuk, belanga, beras siam, toto, gajus, asam-asam, semua boleh didapati dengan harga yang sangat murah.

Manakala untuk golongan lelaki muda tidak kurang hebatnya kerana Padang Besar terkenal dengan jersey-jersey yang boleh didapati dengan harga yang sangat murah. Untuk jersey kualiti AAA (Macam beras daaa...), Boleh dapat dengan harga serendah RM 25 (Kalau beli borong dan comel macam saya...hohoho).

Tiba saja di Padang Besar, kami terus melantak kerana tadi pagi lewat bangun dan tak sempat sarapan...huhuhu
Kawan yang menjadi escort sepanjang percutian ini. Ajim (Kiri) dan Farizi (Kanan)

Asam Pedas Siam...Saaangat sedap...dan pedas

Khailan ikan masin yang membangkitkan selera

Tom Yam khap...

Ni mesti ramai sangat yang selalu tumbuk...

Cuba carik saya kat mana...


Day 3: Aloq Setaq...Pekan Rabu

Hari ketiga ni banyak dihabiskan untuk shopping dan bersiar2 di Bandar Aloq Setaq. Pagi yang cerah lagi bahagia untuk pasangan Ayu Raudah dan suaminya itu, kami dibawa makan ke Restoran Kopitiam yang terletak betul-betul berdekatan Menara Alor Setar. Bangunan restoran ini agak unik kerana ia merupakan bangunan bekas sebuah sekolah yang telah ditinggalkan. Namun, masih dalam keadaan yang baik.

Sarapan di Kopitiam, Tempat makan yang korang mesti pergi di Alor Setar. Service pun baguih

Saya minum teh 3 lapis....

Terdapat pelbagai menu kat sini, dan saya pilih western. Jumbo Set, RM5 saja. Tq Bapak Farizi sebab belanja...


Selang beberapa jam, kami dihidangkan Laksa Kedah yang dimasak oleh Makcik Farizi. Sedaap...
Pekena Laksa Kedah sat...

Lepas tu, kami membuat rombongan ke Pekan Rabu untuk membeli ikan Pekasam dan sedikit buah tangan untuk orang rumah...Ni pun satu, kalau pergi Pekan Rabu, tak sah kalau tak beli ikan pekasam.

Untuk mereka yang tak tau, ikan pekasam ni adalah ikan yang diperap dgn garam pekasam sekurang-kurangnya 5 hari. Rasanya masam-masam masin. Ikan ni enak digoreng dan dimakan dengan nasik, begitu saja. Kira macam ikan masin la jugak.

Sambil tu, singgah di kedai ubat-ubatan untuk membeli minyak gamat.

Yuck...Sapa la nak makan ni...

Ehem ehem untuk suami isteri

ABC di Pekan Rabu...Boleh tahan

Perut dan pipi membulat dengan jayanya

Malamnya, kami hendak pergi disko. Malangnya, semua disko ditutup kerana itulah peraturan di Kedah. Semua pusat hiburan mesti ditutup pada hari Jumaat. Baguih noh...Patut la depa duk minum ayaq ketum ja. Tak dak hiburan. Kesian noh...

Suasana malam di Bandar Aloq Setaq...I like this car

Pekena Nasi Kandaq Yasmeen, also restoran nasi kandar yang anda mesti pergi. Terdapat bnyk cawangan di Alor Setar dan Jitra.

Oh Nasi Kandaq, I fall in love with you...awww....


Day 4: Tanjung Malim. Pulang...

Sedih rasanya meninggalkan bandar Alor Setar...Orang-orangya peramah dan baik-baik belaka. Suasana di sini juga sangat menenangkan dengan kehijauan bendang yang terbentang luas. Salah satu tempat yang sesuai untuk persaraan.

Balik dari Kedah, kami singgah di Tanjung Malim. Kata orang, kalau singgah Tanjung Malim, tidak sah kalau tak berkunjung ke Kedai Pau Yik Mun.

Pau Ayam yang lazat dan sedap...RM 1.70

Roti bakar yang rangup di luar dan lembut di dalam. Gabungan inti kaya dan mentega yang sangat enak (Roti Kahwin RM 3)...Roti bakar paling sedap saya pernah makan.

Tak cukup Pau dan Roti Bakar, saya makan Mee Hainan...OK la, tak la terlalu amazing macam roti bakar...Biasa-biasa saja


Ada kelapangan, saya pasti akan berkunjung lagi ke Kedah...(^^,)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...