Tuesday, December 30, 2008

Salam Maal Hijrah...Selamat Tahun Baru...

Salam...
Salam Maal Hijrah 1430H dan Selamat Tahun Baru 2009.

Tika ini, aku sudah mula berteleku mentelaah pelajaran...Cewah.Konon. Hm...Bercakap mengenai hijrah, majoritinya sudah sedia maklum apa yang ada di sebalik peristiwa hijrah.

So, what I want to talk about ada kena mengena dengan hijrah ni...Cewah.(Panas...Panas...)

Ok, since now I "berhijrah" ke Shah Alam untuk menuntut ilmu, ada banyak perkara yang aku perlu bawa bersama di tempat penghijrahan ini. Seperti juga kisah penghijrahan Nabi Muhammad ke Madinah, Nabi telah membawa perubahan kepada kota Madinah; mendamaikan Kaum Aus dan Khazraj, menyatukan Kaum muhajirin dan Ansar (correct me if I'm wrong).

Memikirkan hal ini, termenung aku sejenak. "Apa perubahan yang aku bawa?"

Selama ini, aku mencanang satu dunia yang aku tak ingin mengubah gaya percakapanku di sini (Semenanjung). Alasannya kerana tak mahu jati diri tercalar. Cewah. But, think again. Do chinese lost their 'Chinese' because of speaking in Malay?Do they?

Sorry to say, no offence. As far as I can see (I think most of people also see this), some of Kelantanese like to stay in their own group only. Mereka lebih gemar berada dalam kelompok orang Kelantan sendiri.(Sort of Assabiah. But not totally cause they still mixing around). Kenapa mereka lebih gemar berada dalam kelompok mereka ini?(It's almost the same as the other states)

LANGUAGE!!!

Yes. Itulah punca utama mengapa mereka lebih suka ber'geng' dengan mereka2 ja. Terutamanya yang pekat Kelantannya. Agak sukar untuk berkomunikasi kerana masyarakat luar sukar untuk memahami tutur bicara mereka dan mereka juga skar untuk bercakap dalam Bahasa Melayu standard. Kepada yang fasih berbahasa Melayu standard, mereka lebih terbuka dengan masyarakat lain.

So, my main point is, aku akan mengenepikan ego ku dan mula mempertimbangkan falsafah "When you are in Rome, do what Romans do". Hehehe...

Aku akan mula mengubah sedikit tutur bicaraku agar masyarakat di sini mudah untuk memahami apa yang aku tuturkan.

Wish me luck!!!(^^,)/

3 comments:

ruffey said...

ala pulah, org sabah pun cam tu kali ah? nda ka?

epul said...

Hahaha...
Ya la juga. Sebab tu ramai juga orang Sabah yang datang S'jung tukar slang sbb mau kasi selaras kata org...Hehehe

allyhanafi said...

normalla tuh sabahan slang semenanjung.. tapi pastikan ler bila jumpa sabahan lain slang tuh kena tukar..

x gitu pullah..?! cakap ngan anak sedara si amin slang aper ek?! hehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...